ای سی یو (ecu) خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

ای سی یو (ecu)خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی، در تمامی صنایع، وسایل و کنترل گرهای مکانیکی، کم کم جای خود را به سیستم های کنترل الکترونیکی داده اند. این تکنولوژی، در صنعت خودروسازی و در داخل خودروها نیز با قدرت وارد شده و تاثیر گذاشته است. به گونه ای که روز به روز، بر تعداد سیستم های الکتریکی و پردازنده ها در داخل خودروها، افزوده می شود. کنترل این ریز پردازنده ها و سیستم های الکتریکی در خودرو، از طریق مغز متفکر خودرو، یعنی ECU، انجام می شود.

ECU خودرو چیست؟

ECU کوتاه شده عبارت Electronic Control Unit به معنای واحد کنترل الکترونیکی قطعه ای الکترونیکی معروف به کامپیوتر ماشین وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد.

هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار دارد و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نماید. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد.

هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا می کند و می تواند شرایط غیرعادی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.

وظیفه ECU در خودرو چیست؟

هر کامپیوتر خودرو، از قسمت های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه ی خاصی را در کنترل خودرو، بر عهده دارد. به طور رایج، ای سی یو ی خودرو، از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکروچیپ ارتباطی تشکیل شده است. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو، با هماهنگی یکدیگر، وظیفه ی کنترل و چک کردن سنسورها و سیستم های الکتریکی مختلف خودرو را دارا می باشند.

یک ecu، در خودرو، قادر می باشد، وظایفی نظیر نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک ها، نمایش هشدارهای مربوطه، نمایش باز و بسته بودن درب ها، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه ی پاشش سوخت در انژکتور خودرو، شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو، نمایش میزان آلایندگی، و محاسبه کارکرد خودرو را با استفاده از داده های خروجی انجام دهد. در کل هر آنچه در سیستم کامپیوتر سفری خودرو نمایش داده می شود با ECU کنترل می شود.

نقش Ecu در سرعت خودرو

Ecu یا کامپیوتر ماشین در سرعت ماشین نیز تاثیر بسزایی دارد. قبلا گفته بودیم که  ecu میزان تزریق سوخت را کنترل می کند. این کار مستقیما به افزایش سرعت ماشین منجر می شود، پس  ecu قطعه ای حیاتی در ماشین های انژکتوری امروزی می باشد.

 Ecu خودرو در کدام قسمت قرار دارد؟

محل قرار گیری  ecu ثابت و مشخص نمی باشد. در برخی از خورو ها  ecu در زیر داشبورد جای می گیرد، در برخی خودرو های دیگر در کاپوت و در بعضی خودرو ها نیز کنار موتور قرار دارد. برای نمونه  ecu پژو  ۲۰۶ در کنار موتور قرار دارد. شما می توانید با مطالعه ی دفترچه ی اتومبیل خود و یا از طریق جستجو در سایت شرکت خودروسازی ای که خودرو شما را تولید کرده، با محل قرار گیری  ecu در خودرو خود آشنا شوید.

ای سی یو (ecu)خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور های اصلی خودرو:

سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشد. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است :

  • سنسور اکسیژن
  • سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  • سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
  • سنسور دمای هوا ATS
  • سنسور دمای آب CTS
  • سنسور دور موتور یا RPM

این سنسور ها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آن ها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود.

اصلی ترین وظیفه ECU خودرو

اصلی ترین وظیفه ی ECU، تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت، در انژکتور خودرو می باشد. اگر در این وظیفه، خللی ایجاد شود، قطعا عمل احتراق خودرو، به درستی انجام نشده و ممکن می باشد، خودرو بد کار کند و آلایندگی زیادی را ایجاد نماید. حتی در مصرف سوخت و شتاب نیز تنظیمات ECU بسیار تاثیر گذار می باشد. عیب یابی خودرو نیز از طریق ای سی یو ، انجام می شود. به این ترتیب که دستگاه دیاگ خودرو، به ECU، متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو، اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استانداردهای موجود می نماید. سپس عیب یابی خودرو، انجام می گیرد.

برخی خروجی های ایسیو، نیز به وضوح، قابل مشاهده می باشد. نظیر چراغ هایی که در پشت آمپر، گهگاه روشن می شوند. ولی برای هر کسی ممکن است پیش آمده باشد که درب ماشین را کاملا بسته باشید، ولی با این حال، چراغ مربوط به درب ها خاموش نشده باشد. این موارد می تواند نشانگر خطا در ecu، و یا در مکانیزمی باشد که وضعیت درب را به ایسیو، منتقل می نماید.

برطرف کردن خطا در ECU

بسیاری از خطاهای ECU ، با تنظیم دوباره آن برطرف می شوند. برای دسترسی به ای سی یو ECU ، پورت هایی تحت عنوان on board، وجود دارد که عمدتا در زیر فرمان قرار دارد. با استفاده از این پورت و دیاگ، می توانید به ECU، دسترسی داشته و در صورت نیاز آن را باز نشانی کرده و خطاهای موجود را حذف نمایید.

البته گفتنی است که این امر از عهده ی هر کسی بر نیامده و نیاز به دانش و تجربه ی تخصصی دارد. حال اگر کسی در صدد تغییر ECU ، برآمد، باید ریمپ آن را تغییر دهد. ریمپ، یکی از روش های نسبتا کم هزینه، به منظور افزایش کارآیی پیشرانه، به شمار می آید.

مشکلات مختلف در ECU

مشکلات و خرابی های مختلفی ممکن است در ECU  خودرو به وجود آید که شامل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری می باشد. معمولا ۹۰ درصد مشکلاتی که در ECU به وجود می آید نرم افزاری بوده و به راحتی قابل برطرف کردن می باشد.

مشکلات سخت افزاری به میزان کم بروز پیدا می کنند و در صورتی که درایو سنسورها دچار مشکل شود به راحتی می توان از از شکل ظاهری آن متوجه شد. در صورتی که اتومبیل شما به سختی روشن می شود یا به صورت روان کار نمی کند و یا توان و قدرت آن کاهش یافته است می توان این مشکلات را به خرابی ECU نسبت داد.

علاوه بر آن در صورتی که خودرو در حین حرکت بایستد و یا روشن نشود ممکن است به علت شکستگی و آسیب جدی به ECU خودرو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *