دستگاه آپارات لاستیک و کاربرد آن چیست؟

دستگاه آپارات لاستیک و کاربرد آن چیست؟

بسیاری از مواقع اتفاق افتاده که لاستیک نو خودروهای داخلی و خارجی دچار پارگی و آسیب دیدگی می شود که با پنچرگیری مشکل آن ها رفع نمی‌شود. با توجه به گران شدن قیمت انواع لاستیک مخصوصا لاستیک‌های اسپرت و خودروهای خارجی مدل بالا، در زمان هایی که لاستیک در حد نو دچار پارگی می گردد شاید بتوان با ترمیم و آپارات لاستیک از آن لاستیک دوباره استفاده کرد که این کار نسبت به قیمت بالای برخی از لاستیک‌ها از نظر اقتصادی کاملا به صرفه می باشد و سبب رضایت خاطر مشتریان می شود.
دستگاه آپارات لاستیک دستگاهی برای ترمیم پارگی لاستیک از بغل، کف، کنج‌ها و در کل تمامی زوایای لاستیک می باشد که استفاده از این دستگاه کاربردی و مورد پسند مشتریان در مراکز و فروشگاه‌های خدمات و فروش رینگ و لاستیک و فروشگاه‌های آپاراتی و پنچرگیری و حتی تعویض روغنی و تعمیرگاه‌ها بسیار حائز اهمیت می باشد و موجب جذب بیشتر مشتریان می شود. دستگاه آپارات لاستیک و تیوب همانطور که پیداست دستگاهی برای ترمیم انواع لاستیک و تیوب می‌باشد که با نام های دیگری از جمله دستگاه لاستیک پز، پخت لاستیک، آپارات فلکه‌ای، آپارات لاستیک بادی، آپارات لاستیک ماشین سنگین یا کامیونی، آپارات لاستیک سواری، دستگاه پخت لاستیک ماشین سنگین و غیره نیز شناخته می‌شود.

تفاوت دستگاه آپارات لاستیک و آپارات تیوب چیست ؟

همانطور که از نام دستگاه آپارات لاستیک معلوم می باشد این دستگاه برای ترمیم انواع لاستیک و دستگاه آپارات تیوب برای آپارات انواع تیوب کاربرد دارد. ولی لازم به ذکر است که با توجه به استفاده روزافزون از لاستیک های تیوب‌لس و عدم استفاده از تیوب در لاستیک‌ها امروزه بیشتر دستگاه آپارات لاستیک توصیه می شود زیرا این دستگاه علاوه بر قابلیت ترمیم و پنچرگیری انواع لاستیک، توانایی آپارات، ترمیم و پنچرگیری انواع تیوب را نیز دارد و شما با خرید دستگاه آپارات لاستیک می‌توانید انواع تیوب را نیز ترمیم نمایید که در اصطلاح به دستگاه آپارات لاستیک دستگاه آپارات پنچرگیری دوکاره نیز می‌گویند.

انواع دستگاه آپارات لاستیک

دستگاه آپارات لاستیک اکثرا بصورت بادی و مجهز به جک پنوماتیک قدرتمند ارائه می‌شوند. دستگاه‌های آپارات لاستیک با جک پنوماتیک بادی بصورت اتوماتیک بوده و در دو مدل دیجیتال و آنالوگ موجود می باشد که اکثرا مدل دیجیتال و تایمردار آن در ابزار موجود می باشد. دستگاه‌های آپارات لاستیک در دو مدل آپارات لاستیک سواری و سبک برای ترمیم لاستیک خودروهای سواری و دستگاه آپارات لاستیک سنگین برای ترمیم لاستیک انواع ماشین سنگین ازجمله کامیون، اتوبوس، لودر و … مناسب می باشد.

۱- دستگاه آپارات لاستیک سبک و سواری:
این دستگاه که اکثرا مجهز به جک بادی پنوماتیک می‌باشد قابلیت پخت برای ترمیم لاستیک و عملیات پنچرگیری بر روی لاستیک کلیه خودروهای سواری و شاسی بلند و وانت نیسان را دارا می‌باشد. از دستگاه آپارات لاستیک سواری برای ترمیم و پنچرگیری انواع تیوب و والف تیوب خودروهای سنگین و سبک نیز می‌توان استفاده کرد.

۲- دستگاه آپارات لاستیک ماشین سنگین:
این دستگاه هم که مجهز به جک بادی پنوماتیک می‌باشد و بیشتر به شکل دیجیتال تایمردار موجود می‌باشد عملکردی مشابه با مدل سواری و سبک آن دارد با این تفاوت که در مدل آپارات لاستیک کامیونی، ستون اصلی دستگاه قابلیت خم شدن و حالت چرخان دارد تا توانایی کار بر روی لاستیک انواع ماشین‌های سنگین که دارای وزن زیادی می‌باشند را داشته باشد. وزن بالای لاستیک خودروهای سنگین انجام عملیات ترمیم را کمی مشکل می‌کند برای همین این دستگاه‌ها قابلیت خم شدن و چرخان بودن ستون اصلی را دارا می باشند تا ستون اصلی به راحتی به سمت لاستیک و محل پارگی خم شود و عملیات ترمیم را دقیقا مشابه با مدل سواری آن انجام دهد.
از دیگر مزیت‌های دستگاه آپارات لاستیک ماشین سنگین می‌توان به دارا بودن مجموعه قالب ها اشاره کرد که امکان ترمیم لاستیک کلیه خودروهای سواری و ماشین سنگین و همچنین انواع تیوب را فراهم می‌کند و این دستگاه سه کاره پاسخگوی تمامی نیازهای شما خواهد بود.

انواع محصولات دستگاه آپارات لاستیک پارالل صنعت

 

انواع دستگاه آپارات تیوب

همانطور که مشخص می باشد از دستگاه آپارات تیوب می توان برای ترمیم و پنچرگیری انواع تیوب خودروهای سواری و ماشین سنگین و همچنین محل پنچری والف در تیوب استفاده کرد. این دستگاه که اکثرا بصورت رومیزی ارائه می شود در دو مدل دستی و بادی موجود می‌باشد:

۱- دستگاه آپارات تیوب دستی فلکه‌ای یا قورباغه‌ای:
این مدل آپارات تیوب دستی که بوسیله فلکه عملیات پخت تیوب را انجام می‌دهد در دو مدل دیجیتال و آنالوگ و تایمردار آن موجود می‌باشد.

۲- دستگاه آپارات تیوب بادی:
مدل آپارات تیوب بادی که بیشتر بصورت رومیزی و تایمردار موجود می باشد، دارای جک بادی پنوماتیک قدرتمند می باشد و قابلیت ترمیم انواع تیوب ماشین‌های سنگین و سواری را دارا می‌باشد.

مزایای استفاده از آپارات لاستیک بادی

  • ترمیم اتوماتیک و ایمن انواع لاستیک
  • تمیزی کار در عملیات پنچرگیری
  • دقت بالا و افزایش طول عمر لاستیک
  • قابلیت آپارات انواع لاستیک و تیوب
  • قابلیت ترمیم پارگی از کنج لاستیک، بغل لاستیک، کف لاستیک با مجموعه کامل قالب ها

اجزای مختلف دستگاه آپارات لاستیک بادی

  • دارای جک پنوماتیک قدرتمند
  • دارای ۲ اتوی گرم کننده بالا و پایین
  • دارای تایمر تمام اتوماتیک
  • دارای مجموعه کامل قالب های تخصصی و ریز برای ترمیم پارگی لاستیک در زوایای مختلف
  • دارای دیمر تنظیم حرارت
  • دارای تابلو برق دیجیتال
  • دارای شیر بادی
  • دارای درجه دیجیتال

اجزای تشکیل دهنده دستگاه آپارات

  • جک قدرتمند پنوماتیک
  • هیتر یا اتوی بالا
  • هیتر یا اتوی پایین
  • شیر بادی
  • ستون اصلی
  • اهرم U ترمیم لاستیک
  • مجموعه قالب های ترمیم برای تمامی زوایای لاستیک و تیوپ
  • تابلو برق
  • درجه دیجیتال

نحوه کار با دستگاه آپارات لاستیک بادی

پس از نصب دستگاه در محل مورد نظر تعمیرگاه شلنگ باد را به قسمت ورودی باد جک پنوماتیک دستگاه متصل کرده و دستگاه را روشن می‌کنیم. برای آماده سازی اولیه لاستیک آسیب دیده با مینی فرز انگشتی محل پارگی لاستیک را از داخل و خارج صاف نموده و با بنزین شستشو می‌دهیم تا آماده مرحله بعدی شود.
پس از آن محل پارگی را از داخل بوسیله سوزن و نخ مخصوص پنچری دوخته و پس از آن چسب مخصوص لاستیک را روی محل پارگی از داخل به میزان مورد نظر می‌ریزیم و بعد از آن وصله را روی آن قرار می‌دهیم. بعد از اتمام کار از داخل لاستیک، سیروب را به میزان مورد نظر روی محل پارگی که دوخته شده از بیرون لاستیک می گذاریم.
پس از انجام مراحل فوق بخش دوخته شده لاستیک را که به تیپ توپ، ‌چسب گرم و سیروپ پنچری آغشته می‌باشد بین دو اتوی دستگاه قرار داده و پس از تنظیم تایمر و دیمر حرارت دستگاه کلید روشن شدن را می‌زنیم. سپس کلید پنوماتیک جک را فشار می‌دهیم تا جک بادی به سمت پایین آمده و عملیات ترمیم و پخت لاستیک انجام شود. پس از اتمام مدت زمان تایمر و سرد شدن اتو کلید پنوماتیک جک را فشار می‌دهیم تا جک به سمت بالا برگردد. اکنون ترمیم و پخت لاستیک انجام گرفته و لاستیک برای باد زدن و استفاده آماده می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *