آیا باد نیتروژن برای تایر با باد معمولی تفاوت دارد؟

باد نیتروژن در تایر خودرو

هر کسی که دارای خودورو است، حتما هر از چندگاهی تایر ماشین خود را جهت تنظیم باد نزد سرویس کار برده است و به احتمال زیاد افرادی هم به شما پیشنهاد استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو به شما داده اند. بسیاری از افراد زدن باد نیتروژن به تایر خودرو را توصیه می کنند. ولی آیا این ادعا که باد نیتروژن از باد معمولی بهتر است، صحت دارد یا نه؟ باید بررسی شود، در این مقاله به تفاوت بین باد نیتروژن و باد معمولی خواهیم پرداخت.

تفاوت باد نیتروژن با باد معمولی در چیست؟

به تازگی برخی از افراد به جای باد معمولی از باد نیتروژن برای باد لاستیک خودرو خود استفاده می ‌کنند. این در حالیست که از مدت ها قبل از باد نیتروژن برای باد کردن لاستیک هواپیما، ماشین های مسابقه ای و یا حتی خودروهای نظامی استفاده می‌ شد. به همین دلیل می ‌توان گفت که باد نیتروژن می‌ تواند تا حدی در سرعت رانندگی شما تاثیر بگذارد.

برای درک بهتر تفاوت بین باد نیتروژن و باد معمولی بهتر است با مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو بیشتر آشنا شویم.

مزایای استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو

فشار درون تایرها ثابت خواهد بود

اگر از باد نیتروژن در بادکردن لاستیک های خودرو خود استفاده کنید، لاستیک ها دارای فشار ثابتی درون خود خواهند داشت. یکی از دلایل اصلی استفاده از این گاز در لاستیک ها، همین مورد است.

حساسیت کمتر گاز نیتروژن نسبت به تغییرات دمایی باعث عدم کاهش فشار درون تایرها می شود، در نتیجه با افزایش و کاهش دما، این گاز در لاستیک خودروها با کمترین تغییر رو به رو خواهد بود و فشار درون تایرها را ثابت می ماند. همچنین باد نیتروژن لاستیک ها را نرم می ‌کند در نتیجه به کمک های خودرو نیز آسیب وارد نمی‌ شود.

باد نیتروژن در تایر خودرو

کاهش مصرف سوخت با استفاده از گاز نیتروژن

یکی از مهم ترین تفاوت های استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها با باد معمولی، کاهش مصرف سوخت است. به دلیل این که این گاز فشار درون لاستیک را ثابت نگه می ‌دارد، عملکرد خودرو را بهبود می‌ بخشد و در نهایت تقریبا ۳ درصد در مصرف سوخت تاثیر می گذارد.

افزایش طول عمر رینگ و تایرها هنگام استفاده از گاز نیتروژن

به دلیل این که گاز نیتروژن بدون رطوبت می ‌باشد و گازی خشک محسوب می ‌شود، جنس لاستیک و تایر آن را به خوبی حفظ می‌کند و باعث افزایش طول عمر آن ها می شود.

باد نیتروژن ایمن است

به دلیل آنکه گاز نیتروژن اشتعال زا نیست، یک گاز ایمن برای لاستیک های خودرو محسوب می‌ شود.

 

معایب استفاده از باد نیتروژن در تایر خودروها

امکان وجود کاهش فشار در تایر

درست است که گاز نیتروژن می ‌تواند فشار درون تایر ها را ثابت نگه دارد، اما این به معنی نیست که خیال شما را از بابت کنترل تایرها راحت می شود، حتی با استفاده از این گاز، همچنان نیاز به کنترل لاستیک ها، حس می ‎شود و حتما باید باید بررسی شوند.

هزینه بالای آن نسبت به باد های معمولی

هزینه تزریق این گاز نسبت به باد های معمولی بیشتر است. اما این امر نیز به معنی نیست که قیمت آن آنقدری بالاست که شما نمی‌ توانید از پس پرداخت آن برآیید، اتفاقا قیمت مناسب و قابل پرداختی دارد.

باد نیتروژن در تایر خودرو

میزان سهولت دسترسی کمتر نسبت به باد های معمولی

یکی از تفاوت های بارز بین بادهای معمولی و باد نیتروژن، میزان سهولت در دسترسی است. شما می‌ توانید با مراجعه به هر تعمیرگاهی، لاستیک های ماشینتان را از بادهای معمولی پر کنید، اما این راحتی، درباره باد نیتروژن صدق نمی ‌کند. البته این نکته را باید ذکر کنیم که میزان دسترسی به گاز نیتروژن امروزه بیشتر از گذشته است اما این مقدار در قیاس با بادهای معمولی کمتر می باشد و در کل با توجه به تفاوت های گاز نیتروژن و بادهای معمولی برای تایر ها، باید این را بگوییم که اگر شما در دسته رانندگان سرعتی هستید و دوست دارید درجه سرعت شمار خودرو خود را بالا در اعداد بالا ببینید، استفاده از گاز نیتروژن برایتان مناسب تر است و اینکه باید این نکته را مجددا متذکر شویم در صورتی که تایر های خودرو را از باد نیتروژن پر کردید، از چک کردن فشار مداوم تایرها به هیچ وجه غافل نشوید تا مشکلاتی در این باره را تجربه نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *